Vinterdepression - kom i gang med lysterapi


Det er blevet efterår igen. De fleste blade er efterhånden faldet af træerne og det er ved at være mørkt om eftermiddagen og tidlig morgen. Derfor skal du i gang med den forebyggende lysbehandling mod vinterdepression NU. Tidligere har jeg selv haft rigtigt slemme symptomer, der drænede mig fuldstændig for energi fra starten af november til slutningen af februar, men ikke længere. I de sidste 2 vintre har jeg brugt lysterapi. Dette har haft en rigtig god effekt sammen med et indtag af d-vitamin. For 2 år siden fik jeg konstateret et så lavt indhold af d-vitamin, at min egen læge anbefalede, at jeg i resten af mit liv skulle indtage et fast tilskud af d-vitamin fra november til maj måned hvert år. HUSK at konsultere din egen læge, hvis du har en mistanke om d-vitamin-mangel.

Hvad er vinterdepression
Vinterdepression er en invaliderende, sæsonbestemt lidelse, som kan være ganske svær at leve med. Heldigvis findes der effektive behandlingsmuligheder. Du kan læse mere om hvad vinterdepression er her fakta om vinterdepression.

Hvilken lyslampe skal jeg vælge
Der findes efterhånden rigtigt mange forskellige lyslamper, der kan bruges mod vinterdepression. Der er dog grund til at se sig kritisk omkring, da der er en risiko for, at får købt en lampe, som ikke har nok styrke i lyset. Du skal være opmærksom på, at en effektiv behandling med lys mod vinterdepression kræver en lampe, der kan lyse med mindst 10.000 lux. Sådan vælger du den rigtige lyslampe

Du skal blive ved med lysbehandling i mindst 3-4 måneder
Hvis du vil være sikker på en effektiv behandling med lysterapi, så kræver det vedholdenhed. For at behandlingen virker kræver det, at du bruger lyslampen mindst 20-30 minutter hver dag. Det kan være rigtigt bøvlet i længden, men væn dig til at stå tidligere op, læs din avis, spis din morgenmad, læs mail eller se fjernsyn i mens. Så kombinerer du lysbehandlingen med en stund på dagen, hvor der er ro og mental fred.

Kom godt i gang!

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...