8 gode råd til at udnytte lysterapi bedst muligt


Er du et menneske med mange ild i jernet? Har du behov for at vide hvordan du bruger og udnytter din lysterapi bedst muligt? Er du forælder til flere børn så er morgenerne altid hektiske med en sparsom tid. Derfor kan de gængse anbefalinger vedrørende lysteapi virke uoverskuelige og dårligt motiverende for at komme igang med behandling af lysterapi, når du i forvejen ingen energi og overskud har
. Det anbefales, at der bruges ½ -1 time dagligt på lysterapi, hvilket er rigtigt meget tid, hvis du både skal passe børn, arbejde og sociale fornøjelser.

Derfor kan du her læse om de erfaringer jeg har gjortt mig i forhold til lysterapi som mor til 3 mindre børn, et arbejde og en stor omgangskreds, som jeg også bliver nødt til at prioritere højt, når jeg er ramt af vinterdepression fordi det også giver mere overskud.

Gode råd til at udnytte lysterapi mest muligt
  • Overvej nøje dit valg af lyslampe. Vælg enten en model, hvor lysstyrken er mindst 10.000 lux i et oplyst rum eller vælg en lampe, der er en lille "bordmodel". Personligt kan jeg anbefale litebook som er en lille bordmodel
  • Ved at vælge en lampe, der kan oplyse rummet kan du lave andre aktiviteter om morgenen.
  • Du kan spise morgenmad, ordne madpakker, snakke med børnene og andre praktiske ting
  • Du kan kombinere lysterapi og sikre den optimale effekt samtidigt med du ordner andre ting
  • Vælger du en lille bordmodel skal du regne med, at du skal en anelse tidligere op for at få den optimale effekt af lysterapien, da en lille bordmodel kræver, at du sidder foran lampen i ½ time.
  • Stå op 20 minutter tidligere end du plejer. Lav din kaffe, morgenmad og sæt dig ind foran lampen.
  • Jeg får ordnet mail, en del af mit arbejde, læst på nettet, skrevet blogge og har 30 minutters uforstyrret fred foran lampen. Efter 7 uger med lysterapi har mine børn forstået, at de ikke skal forstyrre mig i de 10 minutter jeg sidder foran lampen, mens de er vågne
  • Ved at vælge disse muligheder kan du finde tid og rum til lysterapien.
Alternativt kan du jo overveje muligheden for lysterapi på arbejdspladsen, men det kan jo være svært afhægigt af dit fag, chefens holdning samt mulighederne for at udnytte dette. Men du kan jo i et pænt tonefald fortælle din chef, at der er gode muligheder for at mindske sygefraværet og øge effektiviteten. Det kan alle chefer lide.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...